zondag 27 mei 2012

Een korte vakantie op Helgoland

Zomaar. Een paar daagjes weg. Waar gaan we heen? Helgoland. Hoe we er op kwamen? Geen idee. Leek ons gewoon leuk. Goed we maakten onze voorbereiding om er naar toe te gaan. Huisje en de overtocht geboekt. Omdat de boot om half elf in de ochtend ging, keken we nog even of we ergens in Duitsland konden overnachten. Na een korte zoektocht kwamen we op Ravensteinhof uitWe zagen een mooi bed en breakfast pensionnetje en daar besloten we naar toe te rijden. Het pension is een verbouwde boerderij dat gedreven wordt door een hollands gezin. Wij hebben hier een nachtje door gebracht en is ons prima bevallen. Vriendelijke mensen, goed eten en betaalbaar.

De volgende ochtend heerlijk uitgeslapen om 7 uur aan het ontbijt. Het buikje helemaal rond gegeten en namen we afscheid van de bewoners. En zo zaten we dan rond 8 uur in de auto op weg naar de Cuxhaven om er onze overtocht te regelen. Toen we in de Cuxhaven aankwamen, eventjes zoeken waar we moesten zijn. Nadat we het hadden gevonden een parkeerplaats op gezocht. Diverse aanwijzingen voor hier parkeren, voor 5 euro per dagdeel, genegeerd en zelf een parkeerplaats gevonden wat ons 1 euro per dagdeel scheelde. Heel even leek het erop dat het niet door zou gaan. De afsluitboom en de kaartjes kast was flink gesloopt zodat de boom naar beneden bleef staan. Een paar wachtenden duitsers voor ons kregen die boom omhoog terwijl de monteur bij de kaartjesautomaat nog bezig was. We zouden later wel kijken hoe we dat zouden regelen met de uitrijkaart. We hingen twee zware rugzakken om en een kleine trolley ging mee op zijn wieltjes. Bij het kantoortje van Helgolandline de reservering omgezet in twee tickets(ongeveer 45 euro retour per persoon) en zo stapten we na een korte omzwerving op de boot. Een vaartocht van ruim 2.5 uur lag in het verschiet. Een beetje lezen, een kaart van het eiland kopen en een blikje cola moesten de verveling verdrijven. Hoewel er een deining stond en er verschillende mensen zeeziek waren, hadden wij er gelukkig weinig last van. En na 2.5 uur varen kwamen we dan aan bij Helgoland. Omdat onze boot te diep lag werden we op gehaald met sloepen. Wat ben je dan blij met je rugzak en 1 trolley bij je! De sloep werd strak tegen de boot aan getrokken zodat het wat makkelijker was om over te stappen.

Na een korte vaartocht van 15 minuten kwamen we aan bij de haven en legden we aan bij de steiger. Ook daar werden we weer met twee man uit de boot geholpen en kreeg je je koffer mee aan gereikt. Het was een aparte ervaring om zo op open zee over te stappen op een kleine sloep en de haven van een eilandje binnen te varen. We kregen er allebei een Titanic gevoel erbij. Hele leuke ervaring!
Even stonden we op de kade te kijken waar we precies heen moesten. De kaart bracht uitkomst en begonnen we onze tocht. Het was flink warm en de spulletjes toch nog best zwaar. Het Eiland kent 1 grote hoogte verschil.
Het zogenaamde underland en het oberland. Wij moesten het oberland hebben en betekende een flinke klim met de trap van 181 treden. Bij het sleuteladres aangekomen de sleutel op gehaald en de papieren ingevuld. En zo gingen we op weg naar ons appartement hogerop.

De supermarkt(kleintje) zat 100 meter verderop en daar deden we meten onze boodschappen voor het weekend. Daarna togen we op naar de Jan van Genten. Die krijsten ons al heel snel de oren van het hoofd en we keken onze ogen uit op de rode rotsen vol met Jan van Genten, Zilvermeeuwen, Drieteenmeeuwen, Zeekoeten, Mantelmeeuwen en nog veel meer. Aangezien het zonlicht nog erg scherp en fel was, zijn we eerst alleen wezen kijken. Het liep al tegen etenstijd en we besloten eerst maar eens wat eetbaars te maken. Dat werd chickentonight met broodjes want de rijst bleek vol met rotzooi te zitten. Na het avond eten er weer snel op uit getrokken. Nu liepen we in een keer naar de Jan van Genten rots en bleven we er tot het laatste licht.

We hebben er zoveel foto's gemaakt en film gedraaid dat het erg moeilijk is om een mooie selectie van te maken. Een aantal foto's van het eiland zelf.

Verder hebben we ook nog het eilandje Düne aan gedaan. Dat is een nog kleiner eilandje wat je in een halve dag rond hebt gelopen. Je gaat er met een kleine boot heen wat je 4 euro een retour per persoon kost. Er ligt zelfs een vliegveldje op. Als er een vliegtuig gaat starten of landen moet je blijven wachten aan de zijkant van de aankomst en vertrekroute. Op het eiland Düne hebben we de zeehonden en zeerobben bekeken. We maakte er ook een leuke ervaring mee. Zoals gewoonlijk liggen wij op de grond bij kleine en lage dieren. Deze zeerobben lagen heerlijk in de zon en wij namen ons plekje op een 20tal meter in op het zand. Op een gegeven ogenblik vind ik dat die kop wel erg beeldvullend begint te worden. Dus ik kijk op en zie dat er een huilertje van plan is om mijn lens in te kruipen. We braken op en trokken ons wat terug.

Later op de middag kwamen we weer terug op het plekje en bleven we nog een poosje kijken naar deze dieren. Erg leuk en byzonder om gewoon een heel strand aan zeerobben te hebben binnen handbereik.

Na een lange zeer zonnige dag weer de boot terug naar helgoland genomen. Ons avondeten bestond uit met korting(kregen we bij ons huisje) wat lasagne en spaghetti gekocht`.De dinsdag was onze laatste dag op het eiland. De ochtend besteed aan het opruimen en inpakken van onze rugzakken en de trolley. De trolley voorzagen we van een sticker zodat ie op gehaald en naar de haven zou worden gebracht. De rest van de dag hebben we tot 16.00 besteed aan vogelen.

Nog wat foto's van wat we nog meer zagen.

De terugweg met de auto was even een beetje spannend. De automaat bleek geen verlorenkaart te kennen. Er kwam een duits gezin aan dat voor ons het storingsnummer heeft gebeld en die kreeg ons van de parkeerplaats af. Een meevallertje van 16 euro bleek nog eens achteraf.
Een mooie korte vakantie.

Groet,

Frans

1. Wat is dat leuk om dit even spontaan te doen. En alles goed bevallen, goed om te lezen. Was voor ons ( Loes en ikkke) de bedoeling om dit weekend te gaan maar het gaat volgend jaar worden. Wat heb je een goede indruk achter gelaten en wat is het er mooi. En vooral ook de zeehondjes, wat zijn het toch schatjes om te zien. Het B&B ziet er heel goed uit, gezellig om daar de eerste dag door te brengen. Je zal niet uitgerust zijn met zoveel trappen open..;-)